"České šachy - FOLKY" - originální hra s šachovými figurami - HraJinak - deskové hry, které hrajete s lehkostí

classic
Přejít na obsah

Základní pozice hry "FOLKY" (České šachy)

Pro zahájení hry Vám stačí znát pravidla, jak se pohybuje
věž, jezdec, střelec. Tahem se rozumí pohyb figury nebo
umístění pěšce na šachovnici, a to na pole, kam míří
alespoň tři Vaše figury. To jsou v podstatě celá pravidla.
Cílem hry je umístit všech osm pěšců na šachovnici dříve
než Váš soupeř. Při hře nedochází k výměně figur ani dalším
pohybům pešců.


Není nutné znát obsáhlou
teorie zahájení a koncovek.
Hru si mohou úspěšně
zahrát začátečníci i velmistři.
Je to skvělý nástroj pro rozvoj mysli a představivosti
u dětí i dospělých.
Ke hře můžete použít běžnou šachovou soupravu.

"FOLKY" (České šachy) jsou jedinou variantou šachu,
kterou budete hrát s opravdovou lehkostí.



Pravidla pro hru "FOLKY" (České šachy)

Základní postavení:
Světlá věž je na poli A1 a H1, tmavá věž je na A8 a H8.
Světlý jezdec je na poli B1 a G1, tmavý jezdec na poli B8 a G8.
Světlý střelec je na poli C1 a F1, tmavý střelec na poli C8 a F8
Pěšci jsou připraveni vedle šachovnice.

Pohyb figur:

1. Pohyb věže: Věž se může pohybovat o libovolný počet polí, po
sloupci nebo řadě, nemohou však přeskakovat jiné figury
2. Pohyb střelce: Střelec se může pohybovat libovolně daleko,
ale pouze v úhlopříčném směru po tzv. diagonálách. Jeden
střelec se pohybuje po tmavých polích a druhý po světlých polích.
3. Střelci nemohou přeskakovat jiné figury.
Jezdci: pohybují se v jednom směru o dvě pole a poté o jeden
krok kolmo, pohyb odpovídá tvaru písmene „L“. Jezdci mohou
přeskakovat ostatní figury.
4. Pěšci: nepohybují se, neútočí, po umístění zůstávají na
příslušném poli a jen toto pole blokují.

Tah:
Hráč, který je na tahu může táhnout figurou nebo umístit pěšce
na pole, na které přímo útočí tři nebo více jeho figur - pěšci neútočí,
figury se nevyměňují a síla útoku věží umístěných sebe na sloupci
nebo řadě se nesčítá (musí mířit na pole přímo).

Cíl hry:
Vítězí hráč, který umístil všech osm pěšců na hrací plochu.

Remíza:
Pokud dojde k opakování tahů nebo hráč nemá možnost
táhnout s žádnou figurou.




Ukázka závěrečné pozice hry "FOLKY" (České šachy)
černý zvítězil umístěním osmého pěšce na e3







Trocha statistických údajů:

Hra "FOLKY (České šachy):
Průměrný počet tahů na partii je 22.
Výsledky za bílé nebo černé kameny jsou vyrovnané.
Průměrná délka partie hraná rapid tempem je 18 minut.
Počet remíz je menší než 1 %.
Aktivní šachisté jsou běžně schopni tuto hru ovládat do několika minut.
Nešachisté jsou schopni začít hrát cca. do 30 minut.
Mimozemšťani naopak tuto hru vůbec nemají odvahu vyzkoušet :)  
Tipy pro úspěšnou hru "FOLKY" (České šachy)

1) tahy figur volte tak, aby jste připravili možnost umístit pěšce
a současně blokovali dosah soupeřových figur a polí, na která
plánuje položit pěšce
2) pěšce umísťujte tak, aby současně blokovali figurky soupeře,
jejich dosah nebo cílová pole pěšců
3) předcházejte riziku zablokování figury, tzn. před umístěním
pěšce prověřte, zda vaše figurky mají možnost přesunu na další
vhodná pole
4) pokud můžete položit pěšce na určité pole, ale soupeř nemá
možnost tah blokovat, hledejte aktivnější tah a pěšce umístěte
až v následujícím tahu



FOLKY (České šachy) online šachovnice Virtuální šachovnice pro hru FOLKY
Přesuny figur lze provádět přidržením levého tlačítka myši nad příslušnou figurou. Pro restart pozice stiskněte F5.


Ukázka partie hry "FOLKY" (České šachy):

1.Vh7 (bílý zahájil velmi aktivně, ovšem vystavuje svou věž riziku určitého zablokování, např. po tahu černého Va6 hrozí v následujícím tahu umístění pěšce na h6) 1 .. Va3 (černý však zvolil protihru s podobnou ideou) 2. h3 a6 (oba hráči využili příležitosti a umístili pěšce) 3. Sf4 Sf5 4. Va2 (v této pozici bylo možné uvažovat i o tahu Ve7 s následným Jf3 a e5, černý by pak měl určité potíže s vývinem figur na fgh křídle a poměrně pasivního černopolného střelce). 4. .. Sd6 5. Jf3 Je7 (bílý sice vytvořil příležitost umístit pěšce na h2, ovšem černý mezitím vyvinul dvě figury a minimalizoval riziko, které vytvářela bílého věž na 7. řadě) 6. h2 c8 7. Ve2 (bílý se mohl držet původní myšlenky umísťovat pěšce na druhé řadě, hrozbu na e5 navíc černý snadno zablokuje, další možností bylo hrát Sg3 s příležitostmi na h4 a příp. e1) 7. .. Se5 8. d2 (bílý se vystavuje riziku zablokování jezdce tahem Sc3, což by pro černého i za cenu odblokování pole e5 bylo poměrně výhodné). 8. .. Vd8 9. Ve4 (třetí tah věží znamená další ztrátu tempa, aktivnější mohlo být např. Sg3) 9. .. Jbc6 10. Jc3 d4 (černý výrazně eliminoval bílého věž na e sloupci) 11. Sd3 Vd6 (černý plánuje umístění pěšců na 6. řadě) 12. Sg3 (bílý sice umístí další pěšce, ale chybí mu další příležitosti a vhodná pole pro zbývající pěšce) 12. .. g6 13. e1 Jd5 14. e2 f6 15. h4 Vb3 (černý má sice zatím umístěno o jednoho pěšce méně, ale má více prostoru i potenciálních možností) 16. Vh5 Sf4 (černý mohl tahem Vd7 s vytvořením 3 příležitostí pro umístění pěšců na e7, c7, a b8 rychle vyhrát, jelikož bílý již nemá možnost blokovat ani umístit své zbývající pěšce rychleji). 17. Ve5 b4 (černý mohl hrát aktivněji Vb7) 18. e4 Ve6 19. Jg5 (bílý je v poměrně stísněné pozici a zbývá mu pouze idea přesunout jezdce na vhodná pole, bude mu však chybět jedno tempo) 19. .. e7 20. Jb5 Ja5 21. Jd6 Jc4 22. Vh7 e3 (černý umísťuje osmého pěšce a vítězí o tah dříve než bílý, který mířil na pole f7) 0:1

Výsledky uskutečněných turnajů

Obecné benefity šachu

Víte, že šachy dokáží v hráčích všestranným způsobem rozvíjet nejen myšlení, ale také sociální dovednosti a osobnost a že jsou ideálním doplňkem nějakého pohybového sportu? Ano, je to tak a vše probíhá hravou formou, která je vhodná pro všechny věkové kategorie již od malých dětí.

        Testování varianty České šachy - Hradec Králové         Testování varianty České šachy - Helsinky        

Šachy jsou také součástí školních osnov ve více než 30 zemích, např. v Německu, v Itálii, na Slovensku, v Arménii, v USA nebo v Kanadě. Cílem však není výchova šachových mistrů, ale rozvoj mentálních schopností, které se jim budou hodit nejen během školní docházky, ale i v dalším životě a povolání. Šachy jedinečným způsobem rozvíjejí abstraktní, logické a kombinační myšlení a vedou k nácviku zkoumání a porovnávání různých možností.

                                        Testování varianty České šachy - Jaroměř         Testování varianty České šachy - Jaroměř

Řada psychologických studií provedených po celém světě také ukázala, že šachy mohou zvýšit inteligenční kvocient (IQ), posílit dovednosti potřebné při efektivním řešení problémů, naučit, jak nezávisle a zodpovědně dělat obtížná rozhodnutí a zvýšit jazykové, matematické, paměťové schopnosti, schopnost soustředit se, zvyšovat kreativitu i abstraktní myšlení. Šachy zdokonalují i umění koncentrace, trpělivosti a vytrvalosti. Celá řada vlastností rozvíjených při hře se tak uplatní prakticky ve všech oborech a životních profesích.

                                Ceremoniál po prvním turnaji, České šachy - Pardubice 2019         První turnaj ve variantě České šachy, CzechOpen Pardubice 2019

Výhodou šachu je možnost začít a aktivně hrát v podstatě v jakémkoliv věku, např. soutěží a turnajů se účastní i řada hráčů ve věku nad 80 let. Klasické šachy jsou však hrou poměrně náročnou a počty učitelů a trenérů, kteří jsou schopni a ochotni tuto hru vyučovat je stále nedostatečný.

Objevují se však i různé varianty šachových her, z nich nejznámější jsou Fišerovy šachy (Chess960), ve kterých proběhlo první mistrovství světa až v roce 2019 - ovšem i tato hra je náročná. Nyní je však nová možnost hry s šachovými figurami: hry "FOLKY" (České šachy). Tato hra má podstatně snadnější pravidla, které si i nešachisté osvojí během několika desítek minut. Je však natolik komplexní, že přináší uvedené výhody daleko širšímu počtu dětí i dospělých. Pravidla hry se snadno naučíte i sami a pro zahájení hry vám stačí běžná šachová souprava a pochopitelně soupeř. Jednoduše hru "FOLKY" vyzkoušejte. Je to jediná hra s šachovými figurami, kterou budete hrát s opravdovou lehkostí.


Návrat na obsah